کلینیک توانبخشی ابن سینا

رشد زبانی کودک در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی

کلینیک گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی

اگرچه معمولاً والدین با تولد فرزند خود، مراحل رشد حرکتی کودک را تعقیب و پیگیری می کنند و اگر احیاناً تاخیری در مراحل رشد حرکتی  کودک دیده شود، پیگیر رفع آن هستند اما به رشد زبانی و کلامی کودک خود توجه نمی کنند چرا که اصلاً بیشتر والدین از این آگاهی برخوردار نیستند که رشد زبانی و کلامی کودک نیز همانند رشد حرکتی،  مراحل مشخصی دارد و تاخیر در این مراحل سبب خواهد شد که کودک در تکلم و حرف زدن با مشکل مواجهه شود. ما در این مبحث به مراحل رشد زبانی و گفتاری کودک می پردازیم.

 

مراحل رشد زبانی و کلامی کودک در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی

کودکان ابتدا صداسازی ها را شروع می‌کنند و سپس کلمات زبان مادری را استفاده می‌کنند و تعداد و تنوع کلمات رشد می‌کند و سپس جملات دو تایی می‌سازند تا خواسته‌ها ابراز شوند، تشکر کنند، اعتراض کنند، همدلی کنند، احساساتشان را نشان بدهند و هر آنچه نیاز دارند را ابراز کنند و به مرور زمان و رشد ارتباطات نورونی مغز، طول جملات به سه و چهار و پنج و … کلمه افزایش می‌یابد و ساخت و دستور جملات تغییر می‌کند و کلمات دستوری و نقشی را بیشتر به کار می‌برند و زبان کودکان پیشرفته تر و تکامل یافته تر می‌شود.

با ورود به مرحله خواندن و نوشتن، کلمات انتزاعی و توصیفی، کنایه‌ها، استعارات، زبان غیر مستقیم رشد بیشتری پیدا می‌کند و زبان به وسیله‌ای شگرف و غیر قابل توصیف و  نامحدود برای ارتباط پیچیده انسانی تبدیل می‌شود. بنابراین تاخیر در هر یک از این مراحل، می تواند تکلم و گفتار کودک را با چالش روبرو کند.

 

 والدین گرامی، رشد زبانی و کلامی کودک خود را جدی بگیرید.

 

دوران طلایی رشد گفتار و زبان قبل از ورود به مدرسه است. اگر کودک شما در حرف زدن، تکلم و تولید صوت مشکل دارد حتماً با متخصصی گفتاردرمانی و آسیب شناسان گفتار و زبان مشورت کنید و وقت ارزیابی بگیرید تا مشکلات رشدی زبان و تکلم کودکتان بهتر مشخص شود.

در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی، گفتار و زبان چگونه رشد می کنند؟

سه سال اول زندگی، زمانی که مغز در حال رشد و بلوغ است، فشرده ترین دوره برای کسب مهارت های گفتاری و زبانی است.  این مهارت‌ها در دنیایی که سرشار از صداها، مناظر و قرار گرفتن مداوم در گفتار و زبان دیگران است، به بهترین وجه رشد می‌کنند.  به نظر می رسد دوره های بحرانی برای رشد گفتار و زبان در نوزادان و کودکان خردسال وجود دارد که مغز به بهترین وجه قادر به جذب زبان است.. اگر اجازه داده شود این دوره های حساس بدون مواجهه با زبان بگذرد، یادگیری آن دشوارتر خواهد شد.

 

گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی، نقاط عطف برای رشد گفتار و زبان چیست؟

اولین نشانه های ارتباط زمانی رخ می دهد که نوزاد یاد بگیرد که گریه غذا، آسایش و همراهی را به همراه خواهد داشت. نوزادان همچنین شروع به تشخیص صداهای مهم در محیط خود می کنند، مانند صدای مادر یا مراقب اصلی خود.  همانطور که رشد می کنند، نوزادان شروع به مرتب کردن صداهای گفتاری می کنند که کلمات زبان آنها را تشکیل می دهند.  در 6 ماهگی، اکثر نوزادان صداهای اصلی زبان مادری خود را تشخیص می دهند. کودکان در رشد مهارت های گفتاری و زبانی متفاوت هستند. با این حال، آنها از یک پیشرفت طبیعی یا جدول زمانی برای تسلط بر مهارت های زبان پیروی می کنند.  چک لیستی از نقاط عطف برای رشد طبیعی مهارت های گفتار و زبان در کودکان از بدو تولد تا 5 سالگی در زیر آمده است.  این نقاط عطف به متخصصان گفتاردرمانی و آسیب شناس گفتار و زبان کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا کودک در مسیر درستی قرار دارد و رشد گفتاری او طبیعی است و یا نیاز به خدمات گفتاردرمانی در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی، دارد.  گاهی اوقات تاخیر گفتاری ممکن است به دلیل کاهش شنوایی باشد، در حالی که گاهی ممکن است به دلایل فقط اختلال گفتار یا زبان باشد.

 

تفاوت بین اختلال گفتار و اختلال زبان در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی چیست؟

کودکانی که در درک آنچه دیگران می گویند (زبان دریافتی) یا در اشتراک گذاری افکار خود مشکل دارند (زبان بیانی) ممکن است دچار اختلال زبانی باشند.  اختلال زبان رشدی (DLD) یک اختلال زبانی است که تسلط بر مهارت های زبانی را به تاخیر می اندازد. برخی از کودکان مبتلا به DLD ممکن است تا سال سوم یا چهارم خود شروع به صحبت نکنند.  کودکانی که در تولید صحیح صداهای گفتاری مشکل دارند یا در هنگام صحبت کردن دچار تردید یا لکنت می شوند ممکن است دچار اختلال گفتاری باشند.  آپراکسی گفتاری یک اختلال گفتاری است که در کنار هم قرار دادن اصوات و هجاها برای تشکیل کلمات دشوار است.

 

اگر به نظر می رسد گفتار یا زبان فرزندم با تأخیر مواجه شده است، چه باید بکنم؟

در صورت داشتن هر گونه نگرانی در خصوص رشد زبانی کودک خود و گفتاردرمانی آن با پزشک و متخصص گفتاردرمانی در  گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی صحبت کنید.  پزشک کودک شما حتماً شما را به یک آسیب شناس گفتار-زبان در کلینیک گفتاردرمانی نیروی هوایی ارجاع می دهد، متخصص گفتاردرمانی، یک متخصص بهداشتی است که برای ارزیابی و درمان افراد مبتلا به اختلالات گفتار یا زبان آموزش دیده است.  آسیب شناس گفتار و زبان در مورد ارتباطات و رشد زبانی عمومی فرزندتان با شما صحبت خواهد کرد. او همچنین از تست های گفتاری ویژه برای ارزیابی فرزند شما استفاده می کند.  آزمایش شنوایی اغلب در ارزیابی گنجانده می شود زیرا یک مشکل شنوایی می تواند بر رشد گفتار و زبان تأثیر بگذارد. بسته به نتیجه ارزیابی، آسیب شناس گفتار-زبان ممکن است فعالیت هایی را پیشنهاد کند که می توانید در خانه انجام دهید تا رشد کودک خود را تحریک کنید.  آنها همچنین ممکن است درمان گروهی یا فردی را توصیه کنند یا ارزیابی بیشتر توسط شنوایی شناس (ی متخصص آموزش دیده برای شناسایی و اندازه گیری کم شنوایی) یا یک متخصص ارزیابی رشدی همانند کاردرمانگر (متخصص ویژه با تخصص ویژه در رشد حرکتی نوزادان و کودکان) پیشنهاد کنند. پیشنهاد تخصصی و حرفه ای ما این است که به کلینیک توانبخشی ابن سینا که دارای بخش تخصصی و حرفه ای گفتاردرمانی می باشد مراجعه کنید.

در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی چه تحقیقاتی در مورد مشکلات رشدی گفتار و زبان در حال انجام است؟

موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD) طیف وسیعی از تحقیقات را برای درک بهتر پیشرفت اختلالات گفتار و زبان، بهبود قابلیت‌های تشخیصی و تنظیم دقیق درمان‌های موثرتر حمایت می‌کند.  یک حوزه مطالعاتی مداوم، جستجوی راه‌های بهتر برای تشخیص و تمایز بین انواع مختلف تاخیر گفتار است.  یک مطالعه بزرگ که بر روی تقریباً 4000 کودک انجام شد، در حال جمع‌آوری داده‌هایی است که کودکان رشد می‌کنند تا علائم و نشانه‌های قابل اعتمادی را برای اختلالات گفتاری خاص ایجاد کند، که سپس می‌توان از آنها برای ایجاد آزمایش‌های تشخیصی دقیق استفاده کرد.  مطالعات ژنتیکی اضافی به دنبال تطابق بین تغییرات ژنتیکی مختلف و نقایص گفتاری خاص هستند. محققان تحت حمایت NIDCD یک نوع ژنتیکی را کشف کرده‌اند که به ویژه با اختلال زبان رشدی (DLD) مرتبط است، اختلالی که استفاده کودکان از کلمات را به تأخیر می‌اندازد و تسلط آن‌ها بر مهارت‌های زبانی را در طول سال‌های مدرسه کند می‌کند. این اولین یافته ای است که وجود یک جهش ژنتیکی مشخص را با هر نوع اختلال زبانی ارثی مرتبط می کند. تحقیقات بیشتر در حال بررسی نقش این گونه ژنتیکی در نارساخوانی، اوتیسم و اختلالات گفتار و صدا است. یک مطالعه طولانی مدت که به چگونگی تأثیر ناشنوایی بر مغز می پردازد، در حال بررسی این موضوع است که چگونه مغز خود را برای سازگاری با ناشنوایی “سیم پیچی مجدد” می کند.  تاکنون، تحقیقات نشان داده است که بزرگسالانی که ناشنوا هستند، سریع‌تر و دقیق‌تر از بزرگسالان شنوا هنگام مشاهده اشیا در حال حرکت واکنش نشان می‌دهند. این تحقیق در حال انجام به بررسی مفهوم «قابلیت پذیری مغز» – روش‌هایی که مغز تحت تأثیر شرایط سلامتی یا تجربیات زندگی است – و چگونگی استفاده از آن برای توسعه راهبردهای یادگیری که رشد زبان و گفتار سالم را در اوایل کودکی تشویق می‌کند، ادامه می‌دهد. کارگاهی که اخیراً توسط NIDCD برگزار شد، گروهی از کارشناسان را گرد هم آورد تا مسائل مربوط به زیرگروهی از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را که تا سن 5 سالگی زبان کلامی عملکردی ندارند، بررسی کنند. زیرا این کودکان بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، هیچ مجموعه ای از مشخصه ها یا الگوهای نقاط قوت یا ضعف شناختی تعریف نشده است، توسعه آزمون های ارزیابی استاندارد یا درمان های موثر دشوار بوده است. این کارگاه مجموعه‌ای از ارائه‌ها را برای آشنایی شرکت‌کنندگان با چالش‌های پیش روی این کودکان ارائه کرد و به آنها کمک کرد تا تعدادی از شکاف‌ها و فرصت‌های تحقیقاتی را شناسایی کنند که می‌توان در مطالعات تحقیقاتی آینده به آنها پرداخت.

 

در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی برای ارزیابی دقیق گفتار کودک شما به تمامی جنبه های گفتاری مطابق جداول زیر پرداخته خواهد شد.

 

وویس یا صدا، گفتار و زبان چیست؟

وویس، گفتار و زبان ابزارهایی هستند که برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنیم.

 

وویس، صدایی است که وقتی هوا از ریه های ما بین تارهای صوتی در حنجره ما رانده می شود و باعث ارتعاش آنها می شود، تولید می کنیم.

 

گفتار، صحبت کردن است، که یکی از راه های بیان زبان است. این شامل حرکات عضلانی دقیق زبان، لب ها، فک و مجرای صوتی برای تولید صداهای قابل تشخیص سازنده زبان است.

 

زبان مجموعه ای از قوانین مشترک است که به افراد اجازه می دهد ایده های خود را به شیوه ای معنادار بیان کنند.  زبان ممکن است به صورت شفاهی یا با نوشتن، امضا کردن یا انجام حرکات دیگر مانند پلک زدن چشم یا حرکات دهان بیان شود.

 

 

چک لیست رشد شنوایی و ارتباطی کودک شما در گفتاردرمانی نیروی هوایی

تولد تا 3 ماهگی

به صداهای بلند واکنش نشان می دهد

بله 

خیر 

وقتی با او صحبت می شود آرام می شود یا لبخند می زند

بله 

خیر 

صدای شما را می شناسد و در صورت گریه آرام می شود

بله 

خیر

هنگام تغذیه، مکیدن را در پاسخ به صدا شروع یا متوقف می کند

بله 

خیر 

صدا می کند و صداهای لذت بخشی از خود در می آورد.

بله 

خیر 

برای نیازهای مختلف روش خاصی برای گریه کردن دارد

بله 

خیر 

وقتی شما را می بیند لبخند می زند

 

بله 

خیر 

4 تا 6 ماهگی

صداها را با چشمان خود دنبال می کند

بله 

خیر 

به تغییرات در لحن صدای شما پاسخ می دهد

بله 

خیر 

به اسباب بازی هایی که صدا تولید می کنند توجه می کند

بله 

خیر 

به موسیقی توجه می کند

بله 

خیر

به شکلی شبیه به گفتار حرف می زند و از صداهای مختلف زیادی استفاده می کند، از جمله صداهایی که با  پ، ب، و م شروع می شوند

بله 

خیر

می خندد

بله

خیر

وقتی هیجان زده یا ناراضی است غرغر می کند

بله

خیر

هنگام تنهایی یا بازی صدای غرغر می دهد

بله

خیر

7 ماهگی تا یک سالگی

می چرخد و در جهت صداها نگاه می کند

بله

خیر

وقتی با او صحبت می شود گوش می دهد

بله

خیر

کلمات رایجی مانند “فنجان”، “کفش” یا “آبمیوه” را درک می کند

بله

خیر

به درخواست ها پاسخ می دهد (“بیا اینجا”)

بله

خیر

با استفاده از آواهای بلند و کوتاه صداها (“تاتا، آپ آپ، بی بی بی”) سر و صدا ادرست می کند

بله

خیر

برای جلب توجه و پرت کردن حواس حواس شما به خودش، سر و صدا ادرست می کند

بله

خیر

با حرکاتی مانند تکان دادن یا بالا بردن بازوها ارتباط برقرار می کند

بله

خیر

صداهای مختلف گفتار را تقلید می کند

بله

خیر

یک یا دو کلمه همانند («سلام»، «سگ»، «بابا» یا «ماما») تا اولین تولد بیان می کند

بله

خیر

یک تا دو سالگی

چند قسمت از بدن را می شناسد و در صورت درخواست می تواند به آنها اشاره کند

بله

خیر

دستورات ساده را دنبال می کند (“توپ را بغلتانید”) و سوالات ساده را می فهمد (“کفش شما کجاست؟”)

بله

خیر

از داستان ها، آهنگ ها و قافیه های ساده لذت می برد

بله

خیر

به تصاویر، در صورت نامگذاری، در کتاب ها اشاره می کند

بله

خیر

جمله بگویید. مثال؟ آب بده. گربه کجاست؟

بله

خیر

دو تا سه سالگی

تقریباً برای همه چیز یک کلمه دارد

بله

خیر

از عبارات دو یا سه کلمه ای برای صحبت کردن و درخواست چیزها استفاده می کند

بله

خیر

از صداهای  ک، گ، ف، ت، د ، ن استفاده می کند

بله

خیر

طوری صحبت می کند که برای اعضای خانواده و دوستان قابل درک باشد

بله

خیر

اشیاء را نام می برد تا آنها را بخواهید یا توجه را به آنها جلب کند

بله

خیر

سه تا چهار سالگی
وقتی از اتاق دیگری تماس می گیرید صدای شما را می شنود

بله

خیر

تلویزیون یا رادیو را در همان سطح صدای دیگر اعضای خانواده می شنود

بله

خیر

در مورد فعالیت های مهدکودک، پیش دبستانی یا خانه دوستان صحبت می کند

بله

خیر

پاسخ ساده سوالات “چه کسی؟” “چی؟” “جایی که؟” و چرا؟” را می دهد

بله

خیر

از جمله هایی با چهار کلمه یا بیشتر استفاده می کند

بله

خیر

بدون نیاز به تکرار هجاها یا کلمات به راحتی صحبت می کند

 

بله

خیر

چهار تا پنج سالگی

به یک داستان کوتاه توجه می کند و به سوالات ساده در مورد آن پاسخ می دهد

بله

خیر

بیشتر آنچه را که در خانه و مدرسه گفته می شود می شنود و می فهمد

بله

خیر

از جملاتی استفاده می کند که جزئیات زیادی را بیان می کند

بله

خیر

به راحتی با سایر کودکان و بزرگسالان ارتباط برقرار می کند

بله

خیر

اکثر صداها را به جز چند مورد را  درست تلفظ می کند.

بله

خیر

برخی از حروف و اعداد را نام می برد

بله

خیر

از دستور زبان بزرگسالان استفاده می کند

بله

خیر

 

کلینیک توانبخشی (کاردرمانی و گفتاردرمانی) ابن سینا

کلینیک ابن سینا با کادری مجرب از متخصصین و کارشناسان کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی،گفتاردرمانی و باز آموزی زبان و روانشناس آموزش ذهنی این آمادگی را دارد که برای کمک به رفع اختلالات جسمی، ذهنی، درکی، حرکتی و گفتاری کودک و یا بیماران و نیز تلاش برای به حداقل رساندن اختلالات کودکان و فرزندان دلبندتان، همراه و مشاور شما باشد. همکاران ما در این کلینیک توانبخشی سعی دارند با استفاده از علوم روز توانبخشی در این راه از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نباشد و امیدواریم در این راه مورد لطف و عنایت خداوند باری تعالی قرار بگیریم و صد البته نیازمند دعای شما عزیزان و بزرگواران می باشیم. برای برقرای ارتباط با ما و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن های 774152177775322709392507675 تماس بگیرید.

             
                                                                                                                    توفیق از اوست…

 

 

مقالات مرتبط

کودکان بیش فعال

نشانه ها و علائم کودکان اوتیسم

گفتاردرمانی بلع

اختلال یادگیری

 

 

4 thoughts on “رشد زبانی کودک در گفتاردرمانی شرق تهران نیروی هوایی

  1. دختر من دو سالش هست و هنوز خوب حرف نمی زنه. از کجا بفهمیم که تاخیر گفتار دارد یا ارثی دیر حرف می زند. چون مادر بزرگش می گه باباش هم دیر حرف زد.

    1. سلام
      با ارزیابی رشدی کودک شما که شامل ارزیابی حرکتی و گفتاری مشخص خواهد شد که تاخیر گفتار کودک شما ارثی است یا دلیل دیگری دارد

  2. دخترمن 3 سالش هست و مرتب آب ریزش دهان دارد. لطفا به من بگید چکار کنم تا آب ریزش دهانش خوب بشه؟

    1. علت آب ریزش دهان کودکان متفاوت است. مشکلات حسی و عضلانی و در بعضی مواقع حتی مشکلات ذهنی در آب ریزش دهان دخیا هستند. با گفتاردرمانی تخصصی و و یژه مشکل حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *