کلینیک توانبخشی ابن سینا

اختلال یادگیری پیروزی

منظور از اختلال یادگیری در کودکان در مرکز اختلال یادگیری پیروزی چیست؟

اختلال یادگیری زمانی است که کودک در یادگیری در برخی موضوعات مدرسه که متناسب با سن باید توانایی یادگیری آنها را داشته باشد، ندارد و در درک، فهم و انجام این تکالیف مشکل دارد. فرزند شما ممکن است در خواندن، ریاضی یا نوشتن مشکل داشته باشد.  مهارت او کمتر از حد انتظار برای سن، سطح کلاس و هوش کودک است. در بعضی مواقع شاید مشکل آنقدر بد است که در مدرسه یا فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کند. ما در مرکز اختلال یادگیری پیروزی به هر چه که در زمینه یادگیری و اختلال در یادگیری هست می پردازیم.

 

چه چیزی باعث اختلال یادگیری در کودک می شود؟ مرکز اختلال یادگیری پیروزی توضیح می دهد.

کارشناسان و متخصصان کاردرمانی و گفتاردرمانی در مرکز اختلال یادگیری پیروزی در شرق تهران بر این باورند که اختلال یادگیری به دلیل مشکل در سیستم عصبی رخ می دهد. مشکل ممکن است در ساختار مغز باشد یا ممکن است مواد شیمیایی موجود در مغز به درستی کار نکنند. یا این که در روند رشد مغز در دوران بارداری یا احیاناً بعد از تولدمشکلاتی به وجود آمده و یا آسیبی به رشد مغز وارد شده است.  در نتیجه، کودک مبتلا به اختلال یادگیری، اطلاعات را به روشی متفاوت دریافت، پردازش یا انتقال می دهد.

 

کدام کودکان در معرض خطر اختلال یادگیری هستند؟ نظر متخصصین توانبخشی اختلال یادگیری پیروزی در این زمینه چیست؟

همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد، منشا و ریشه مشکلات یادگیری شاید در اختلالات در خانواده ها ایجاد شود. یعنی این که شاید این مشکل یادگیری منشا وراثت و ژنتیکی داشته باشد. همچنین مشکلات مربوط به بارداری و دوران حملگی هم در این قضیه دخیل هستند. علاوه بر این موارد مشکلات و یا اختلالات دیگری از جمله اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) ، ناتوانی های ذهنی، اختلالات رشدی، آسیب های مغزی، تشنج ها هم می توانند باعث بروز مشکلات یادگیری در فرد شوند.

 

یکی از مشکلا یادگیری در کودکان، اختلال بینان نوشتاری است و به همین دلیل در اینجا در مرکز اختلال یادگیری پیروزی در شرق تهران به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

اختلال بیان نوشتاری در مرکز اختلال یادگیری پیروزی چیست؟

اختلال بیان نوشتاری یک اختلال یادگیری است که باعث می‌شود افراد نتوانند ایده‌های خود را به نگارش درآورند.  همچنین با گرامر و علائم نگارشی مشکل دارند.  بنابراین این مشکل، نوعی مشکل  و ناتوانی یادگیری محسوب می شود.

اختلال بیان نوشتاری اغلب با سایر چالش های یادگیری همراه است. دو مورد از رایج ترین آنها نارساخوانی و  بیش فعالی همراه با کمبود توجه و تمرکز (ADHD) هستند. همانطور که اشاره شد، اختلال بیان نوشتاری بر یادگیری تأثیر می گذارد اما مهم است که بدانید افرادی که اختلال بیان نوشتاری دارند، دارای هوش طبیعی می باشند. برای دانستن مطالب در این زمینه مرکز اختلال یادگیری پیروزی با شماره تلفن های ذکر شده در بالا و پایین این مقاله آماده ارائه توضیحات و خدمات تخصصی در این زمینه می باشد.

 

علائم و نشانه های اختلال بیان نوشتاری در مرکز اختلال یادگیری پیروزی چیست؟

داشتن علائم و نشانه‌های اختلال بیان نوشتاری در فردی، به این معنا نیست که در صحبت کردن نیز مشکل دارد. فرد ممکن است داستانی را تعریف کند که به خوبی سازماندهی شده و با جزئیات باشد.  اما وقتی سعی می کند آن را بنویسد توانایی نوشتن آن را با همان جزییات ندارد.

 

 

 

انواع اختلال بیان نوشتاری در مرکز اختلال یادگیری پیروزی

اختلال در بیان نوشتاری می تواند به طرق مختلف ظاهر شود:

  • کلماتی که به اشتباه استفاده می شوند یا معنی اشتباهی دارند.
  • اشتباهات اساسی در دستور زبان، مانند حذف افعال یا تطابق نادرست فعل و فاعل.
  • نوشتن جملاتی که منطقی نمی باشد.
  • حذف حقایق و جزییات
  • نوشتن و تایپ آهسته

 

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، نشانه های رفتاری نیز در بروز اختلال بیان نوشتاری در مرکز اختلال یادگیری پیروزی وجود دارد که این موارد عبارتند از:

  • بهانه آوردن و اجتناب از تکالیف نوشتنی
  • شکایت از ناتوانی در فکر کردن به نوشتن
  • ندانستن از کجا شروع کردن.

 

در واقع، اختلال بیان نوشتاری نوعی از ناتوانی یادگیری است که در آن توانایی نوشتن یک فرد به میزان قابل توجهی کمتر از حد معمول مورد انتظار بر اساس سن، پیشینه تحصیلی و هوش اندازه‌گیری شده است.

مهارت های نوشتاری شامل املا، دستور زبان، دست خط، نقطه گذاری، استفاده از کلمه و … به طور قابل توجهی با پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های روزانه که شامل بیان نوشتاری است تداخل دارد.

این اختلال همچنین به طور کلی با اختلالات خواندن و ریاضیات و همچنین اختلالات مربوط به رفتار همزمان است .

دیسگرافی را می توان شکل خاصی از این اختلال در نظر گرفت. شیوع اختلال بیان نوشتاری با فراوانی مشابه سایر اختلالات یادگیری، بین 3 تا 5 درصد برآورد شده است. اگر نگران علائم دیسگرافی در فرزند خود هستید به مرکز اختلال یادگیری پیروزی مراجعه کنید و خدمات تخصصی کاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش برای این کودکان بهره مند شوید.

 

یکی از راه های درمان و کمک به این افراد مراجعه به تیم توانبخشی شامل متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی می باشد. مرکز اختلال یادگیری در پیروزی (مرکز اختلال یادگیری سینا ) متشکل از تیم تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی، متخصص کاردرمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی، خدمات تخصصی به کودکان و بزرگسالان با اختلالات یادگیری ارائه می دهد. جهت ارتباط با ما با شماره های 09392507675 –  77415217 و 77753227 تماس بگیرید.

 

علائم و نشانه های ناتوانی های یادگیری در کودکان پیش دبستانی مرکز اختلال یادگیری پیروزی:

  • مشکل در تلفظ کلمات، مشکل در یافتن کلمه مناسب، مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، شکل ها، روزهای هفته مشکل.
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها یا روال های یادگیری
  • مشکل در کنترل مداد رنگی، رنگ آمیزی و قیچی کردن خطوط
  • مشکل با بستن دکمه ها، زیپ ها، گیره ها، مشکل در یادگیری بستن بند کفش

 

با پرداختن به سوالات زیر شما می توانید به داشتن و یا نداشتن اختلال یادگیری در فرزند خود پی ببرید.

آیا فرزند شما با مدرسه مشکل دارد؟

آیا او از خواندن با صدای بلند می ترسد؟

آیا توانایی حل کردن یک مسئله ریاضی را دارد؟

در حالی که هر کودکی هر از گاهی با تکالیف مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

شناسایی ناتوانی های یادگیری همیشه آسان نیست زیرا به دلیل تنوع زیاد، هیچ علامت یا نمایه ای وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات مشکل به آن نگاه کنید.  با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده بیشتر از سایرین در سنین مختلف دیده می شود.  اگر از چیستی آنها آگاه باشید، می توانید زودتر و به سرعت اقدامات لازم را برای کمک کردن به فرزندتان انجام دهید. به یاد داشته باشید که کودکانی که ناتوانی های یادگیری ندارند ممکن است همچنان برخی از این مشکلات را در زمان های مختلف تجربه کنند.  زمان نگرانی زمانی است که توانایی فرزند شما برای تسلط بر برخی مهارت ها ناهمواری مداوم وجود دارد.

اختلالات یادگیری با موفقیت تحصیلی در خواندن، بیان نوشتاری یا ریاضیات در مقایسه با توانایی عقلی کلی کودک مشخص می شود.  کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری اغلب برای همگام شدن با همسالان خود در برخی موضوعات تحصیلی مشکل دارند، در حالی که آنها در سایر موضوعات برتر هستند.

 

ناتوانی های یادگیری در مرکز اختلال یادگیری پیروزی

ناتوانی های یادگیری می تواند برای کودکان بسیار خسته کننده باشد.  تصور کنید با مهارتی مشکل دارید که همه دوستان شما به راحتی با آن برخورد می کنند، نگران خجالت کشیدن خود در مقابل کلاس هستند، یا در تلاش برای بیان خود هستند.  همه چیز می تواند برای کودکان بسیار باهوش با ناتوانی های یادگیری مضاعف خسته کننده باشد.

 

 

 

اختلال یادگیری در مرکز اختلال یادگیری پیروزی، بر خلاف سایر معلولیت ها مانند اختلال بینایی یا فلج، نامرئی هستند و یا به عنوان یک نقص پنهان در نظر گرفته می شوند.  به همین دلیل تمایل دارند که مورد سوء تفاهم قرار گیرند و تأثیر آنها دست کم گرفته شود. از آنجایی که ناتوانی های یادگیری قابل مشاهده نیستند، اغلب شناسایی نمی شوند. ناتوانی های یادگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اختلالات یادگیری واقعی هستند.  یک فرد می تواند از هوش متوسط ​​یا بالاتر از حد متوسط ​​برخوردار باشد، هیچ گونه مشکل حسی مهمی نداشته باشد، یا نقص شنوایی داشته باشد.

 


مقالات و مطالب مرتبط


کاردرمانی ذهنی

بازی درمانی

اختلال در نوشتن

کاردرمانی کودکان

کودک بیش فعال

کودک اوتیسم

کاردرمانی درکی حرکتی

دست ورزی کودکان

 

 

 

موسسه اختلال یادگیری پیروزی

مرکز اختلال یادگیری پیروزی
کلینیک اختلال یادگیری پیروزی مدرسه اختلال یادگیری پیروزی
اختلال یادگیری کودکان پیروزی گروه اختلال یادگیری پیروزی

 

 

 

5 thoughts on “اختلال یادگیری پیروزی

    1. بله. با توجه به تعطیل بودن مدارس، اتفاقاً تابستان فعالیت ما بیشتر می باشد و کلاس ها مرتباً فعال هستند.

  1. یه سوال دیگر هم دارم. امکان دارد تابستان پنج شنبه هاکلاس یادگیری تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *