کلینیک توانبخشی ابن سینا

اختلالات یادگیری کودکان نیروی هوایی شرق تهران

اختلالات یادگیری کودکان در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران

کودکانی هستند که ممکن است هر از گاهی در مدرسه با برخی موضوعات یا مهارت ها مشکل داشته باشند. هنگامی که کودک سخت تلاش می کنند ولی همچنا در کسب مهارت خاص دچار مشکل است و برای کسب آن مهارت دست و پنجه نرم می کنند، می تواند بیان کرد که این کودک دارای نشانه هایی از اختلال یادگیری می باشد.

داشتن اختلال یادگیری به این معنی است که کودک در یک یا چند زمینه یادگیری مشکل دارد، حتی زمانی که هوش یا انگیزه کلی تحت تأثیر قرار نگیرد.

اختلالات یادگیری معمولاً در سنین کودکی ایجاد می شود و اغلب در طول سال های تحصیلی فرد تشخیص داده می شود، زیرا تمرکز اصلی در مدرسه یادگیری است.  تخمین زده می شود که 8 تا 10 درصد از کودکان زیر 18 سال دارای نوعی ناتوانی یادگیری هستند. با این حال، برخی از افراد تا زمانی که به دانشگاه نرسند یا شغلی پیدا نکنند، تشخیص داده نمی‌شوند، و برخی دیگر هرگز تشخیص رسمی دریافت نمی‌کنند، بنابراین بدون اینکه بدانند چرا با تحصیلات، کار، روابط و کارهای روزمره مشکل زیادی دارند زندگی خود را طی می‌کنند و کارهای روزانه زندگی خود را انجام دهند.

 

علت بروز اختلالات یادگیری کودکان در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران

اختلال یادگیری کودکان, عارضه ای شناختی عصبی است که باعث می‌شود مغز نتواند اطلاعات را خوب دریافت کند، در پردازش اطلاعات دریافت شده مشکل دارد و نهایتا در ارسال اطلاعات با چالش مواجعه می شود. کودکان دارای اختلال یادگیری الزاما کم هوش نیستند و حتی می‌توانند کودکان باهوشی باشند که در مهارت‌های تحصیلی مشکل دارند. اگر چه این اختلال کاملاً قابل درمان نیست اما می‌توان به روش‌های مختلف توانبخشی و به خصوص کاردرمانی برای این کودکان، به آنها کمک کرد.

 

به نوعی می توان بیان کرد که کودک مبتلا اختلال یادگیری، در پروسه و فرایند یادگیری در زمینه خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، درک مفاهیم ریاضی و درک مسائل عمومی کم و بیش مشکل دارد. این موضوع سبب بروز مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید در افراد مبتلا به این عارضه می‌شود.

به طور کلی تعریف دقیق اختلال یادگیری به این شرح است:  ناتوانی یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرآیند روانشناختی اساسی است که در درک کلام و درک شنیداری و یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار دخیل بوده و ممکن است خود را در توانایی گوش دادن، درک کردن و فهمیدن کلام دیگران، صحبت کردن، خواندن، املا یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد. عارضه اختلال یادگیری در سنین مختلف با نشانه‌های متفاوتی همراه است.

 

در وهله اول تشخیص این مشکل و پی بردن به این اختلال توسط والدین انجام می شود. یعنی والدین هستند که متجه می شوند کودک شان متناسب با سنش و متناسب با درک و فهم هم سن و سالانش، مطالب را درک نمی کند و نیازمند این است که برای فهم مطالب، باید بیشتر به او راجع به مطلب فته شده توضیح داد. بیماری به عهده والدین است؛ اما تشخیص نهایی و رصد دقیقی توانایی ها و ناتوانایی های کودک، توسط متخصص کاردرمانی و یا متخصص مغز و اعصاب کودکان انجام می شود.

ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحی کلی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری است. به طور کلی، ناتوانی یادگیری ارتباطی با هوش عمومی و یا بهره هوشی و یا حتی انگیزه کودک ندارد.

 

عمدتاً کودکان دارای اختلال یادگیری تنبل یا خِنگ نیستند. در حقیقت، اکثر آنها به اندازه دیگر بچه ها و متناسب با سن و سال خودشان باهوش هستند. فقط درک کلامی، درک شنیداری و گفتاری، درک دیداری و بینایی آنها با دیگران متفاوت است و به صورت عامیانه می توان بیان کرد که سیم‌کشی مغز آنها متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آنها تأثیر می‌گذارد.

به زبان ساده تر این که، کودکان دارای اختلال یادگیری و حتی و بزرگسالان دارای این مشکل، شنیده و گفته ها را متفاوت می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند و اینتفاوت در درکدیداری و شنیداری است که  باعث ایجاد مشکل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید و استفاده از آنها می‌شود.

 

برخی از علائم اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران عبارتند از:

  • مشکل در تشخیص راست از چپ
  • معکوس کردن حروف
  • کلمات یا اعداد بعد از کلاس اول یا دوم
  • مشکل در تشخیص الگوها یا مرتب کردن اقلام بر اساس اندازه یا شکل
  • مشکل در درک و پیروی از دستورالعمل ها یا سازماندهی ماندن
  • مشکل در به خاطر سپردن مطالبی که به تازگی گفته شده یا آنچه که خوانده شده است
  • عدم هماهنگی هنگام حرکت
  • مشکل در انجام کارهایی مانند نوشتن، برش یا کشیدن با دست
  • مشکل در درک مفهوم زمان

 

انواع  اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران عبارتند از:

“ناتوانی یادگیری” یک اصطلاح کلی است که انواع مختلفی از اختلالات یادگیری خاص را در بر می گیرد، از جمله:

  • نارساخوانی: مشکل در خواندن

نارساخوانی شایع ترین ناتوانی یادگیری است که 80 درصد از کل موارد ناتوانی یادگیری را تشکیل می دهد. این یک اختلال پردازش زبان است که با مشکل در صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا درک کلمات مشخص می شود.  این می تواند باعث شود که دایره لغات فرد با سرعت کمتری توسعه یابد و منجر به مشکلاتی در گرامر، درک مطلب و سایر مهارت های زبانی شود..

 

  • دیسگرافیا : مشکل در نوشتن

افراد مبتلا به نارسایی نگاری ممکن است به دلیل مشکلاتی در واژگان، املا، دستور زبان، حافظه و تفکر انتقادی در نوشتن افکار خود دچار مشکل شوند. این وضعیت با دست خط ضعیف مشخص می شود، زیرا ممکن است فرد با فاصله حروف، آگاهی فضایی و برنامه ریزی حرکتی دست و پنجه نرم کند. دیسگرافی می تواند تفکر و نوشتن همزمان را برای فرد سخت کند.

 

  • دیسکالکلولیا : مشکل در ریاضیات

مشکل در ریاضیات که عنوان اختلال حساب نیز از آن یاد می شود و گاهی اوقات به عنوان “نارساخوانی ریاضی” شناخته می شود، این وضعیت شامل اختلالات یادگیری مرتبط با ریاضیات، مانند مشکل در اعداد، مفاهیم و استدلال می شود.  افراد مبتلا به اختلال حساب ممکن است در شمارش پول، خواندن ساعت و تشخیص زمان، انجام محاسبات ریاضی ذهنی، شناسایی الگوهای اعداد و به کار بردن فرمول های ریاضی دچار مشکل شوند. .

 

  • اختلال پردازش شنوایی(APD) (Auditory processing disorder)

افراد مبتلا به APD ممکن است در پردازش صداها مشکل داشته باشند زیرا مغز آنها اطلاعات شنیداری دریافتی توسط گوش را اشتباه تفسیر می کند. در نتیجه، آنها ممکن است ترتیب صداها را در کلمات خاص اشتباه بگیرند، یا ممکن است نتوانند بین صداهایی مانند صدای معلم و صدای پس زمینه در کلاس تمایز قائل شوند.

اختلال پردازش زبان (LPD) (Language processing disorder)

این زیر مجموعه ای از APD است که با مشکلاتی در پردازش زبان گفتاری مشخص می شود.  ممکن است فرد در پیوند دادن معنی به گروه های صوتی که کلمات، جملات و داستان ها را نشان می دهند، مشکل داشته باشد.

 

  • اختلالات یادگیری غیرکلامی (NVLD) (Visual perceptual/visual motor deficit)

این کودکان با مشکل در تفسیر نشانه های غیرکلامی مانند حالات چهره، زبان بدن، لحن صدا و سایر سیگنال های غیرکلامی مشخص می شود.

 

  • کودکان با نقص حرکتی بینایی ادراکی/بصری

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در هماهنگی دست و چشم و فعالیت های حرکتی مشکل داشته باشند. آنها ممکن است مکرراً هنگام مطالعه نقطه خود را از دست بدهند، حرکات چشم غیرمعمولی را هنگام خواندن یا نوشتن نشان دهند، حروف مشابه را گیج کنند، در مسیریابی محیط خود مشکل داشته باشند و برای مدیریت مواردی مانند خودکار، مداد، مداد رنگی، چسب و قیچی تلاش کنند.

 

  • دیس پراکسی (dyspraxia)

اختلال حرکتی از دیگر انواع اختلالات یادگیری است که به مشکلات حرکتی و هماهنگی اشاره دارد. علائمی که نشان می‌دهد کودک شما ناتوانی در هماهنگی حرکتی دارد شامل مشکلاتی در توانایی‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد. مانند: بستن دکمه‌های پیراهن.

 

مشکلات همراه اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است از اینکه با وجود تلاش زیاد نمی توانند در یک موضوع تسلط پیدا کنند، احساس ناامیدی کنند و ممکن است عمل کنند، درمانده شوند یا کناره گیری کنند. اختلالات یادگیری همچنین می تواند همراه با اختلالات عاطفی یا رفتاری مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) یا اضطراب باشد. مجموعه ای از مشکلات می تواند موفقیت کودک را در مدرسه دشوار کند.  تشخیص صحیح هر اختلال بسیار مهم است، به طوری که کودک بتواند نوع کمک مناسب را برای هر کدام را دریافت کند.

علاوه بر موارد بالا، با این‌که هر بچه‌ای هرازگاهی در انجام تکالیف شب مشکل دارد، اما اگر یک حوزه خاص از یادگیری به‌طور مداوم برای یک کودک مشکل‌ساز شود، می‌تواند نشان‌دهنده نوعی اختلال یادگیری باشد. علیرغم مشکلات و اختلالات ذکر شده فقط باید به یاد داشته باشیم که کودکان دارای اختلالات در یادگیری می‌توانند به موفقیت دست یابند.

 

مواجهه با این احتمال که کودک شما نوعی اختلال یادگیری دارد، بسیار دشوار است. هیچ پدر و مادری نمی‌خواهند رنج فرزند خود را ببینند. ممکن است از خود بپرسید این اختلالات چه تأثیری بر آینده و تحصیل فرزند شما می‌گذارند. شاید نگران باشید که به‌خاطر مشکلات یادگیری به فرزند شما برچسب «کُندذهن» بزنند یا کلاس درسی او را عوض کنند و او را به کلاسی ضعیف‌تر بفرستند.

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر کودکان دارای ناتوانی در یادگیری دقیقاً مانند بقیه کودکان باهوش هستند و در دیگر جنبه های زنگی و حتی آموزشی چه بسا بتوانند از همسن و سالان  خود بهتر هم باشند. فقط باید نوع آموزش آنها متناسب با سبک‌های یادگیری مخصوص آنها باشد. شما به عنوان یک مادر و یا پدر یک کودک دارای اختلالات یادگیری، باید به خاطر داشته باشید که با کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلیات ناتوانی‌های و اختلالات یادگیری و به‌طور ویژه مشکلات یادگیری فرزند خود، می‌توانید به زمینه‌سازی موفقیت آنها در مدرسه، خارج از مدرسه و به طور کلی در امور روزمره زندگی کودک خود کمک کنید.

 

 

به طور کلی می‌توان علائم اولیه اختلال یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • فاصله توجه کوتاه و مشکل در تمرکز
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • هماهنگی ضعیف دست و چشم یا بدن
  • مشکل در خواندن و درک مطلب
  • مشکل در درک مفاهیم جدید
  • مشکل در یادگیری الفبا، روزهای هفته، اعداد و غیره
  • دیرتر از اکثر بچه‌ها صحبت می‌کند.
  • رشد آهسته دایره واژگان
  • توانایی ضعیف فرد در خواندن یا نوشتن یک متن.

 

عوامل اثرگذار بر بروز اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران

مطابق مطالعات انجام شده و پژوهش های صورت گرفته، عوامل متعددی در بروز علائم اختلال یادگیری در کودکان و به دنبال آن در بزرگسالان، دخیل هستند که در اینجا به مهمترین و شایع ترین /انها اشاره خواهیم کرد:

  1. سابقه خانوادگی و ژنتیک: اگر در یک خانواده، سابقه اختلالات یادگیری وجود داشته باشد، احتمال ابتلای کودکی دیگر به این اختلال را افزایش می‌دهد.
  2. مشکلات و خطرات دوران بارداری و نوزادی: از عوامل تاثیر گذار در اختلال یادگیری می‌توان به رشد ضعیف جنین در رحم، قرار گرفتن نوزاد در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد، زایمان زودرس و وزن بسیار کم کودک هنگام تولد و نیز داشتن زایمان سخت و مشکل دار اشاره کرد.
  3. آسیب های روانی: هر نوع آسیب روانی یا سوء استفاده در اوایل کودکی ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد و خطر اختلالات یادگیری را افزایش دهد.
  4. ضربه جسمی: آسیب‌های سر در دوران بارداری، هنگام تولد و یا سال های اولیه تولد، یا عفونت‌های سیستم عصبی مرکزی بدن خصوصاً آسیب به مغز امکان دارد در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشد.
  5. قرار گرفتن مادر باردار و یا نوزاد تازه متولد شده در معرض آلودگی زیست محیطی: قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از سموم، مانند سرب می تواند با افزایش خطر اختلالات یادگیری مرتبط باشد.

 

 

 

آیا اختلال یادگیری تنها در کودکان است یا در بزرگسالان هم دیده می شود؟

آنچه که معمولا از تعریف این بیماری برداشت می‌شود، این است که این اختلال تنها در کودکان وجود دارد. اما باید عنوان کنیم که امکان دارد اختلال یادگیری در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. برای مثال، یک بزرگسال ممکن است ناتوانی جدی در خواندن داشته باشد، در حالی که دیگری در خواندن خوب عمل می‌کند، اما قادر به انتقال افکار به صورت نوشتاری نیست یا در ریاضیات مشکل دارد. برخی از افراد مبتلا به اختلال LD در کنترل خود، درک مناسب موقعیت‌های اجتماعی و کنار آمدن با افراد دیگر مشکل خواهند داشت.

 

 

علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران در سنین پیش‌دبستانی

علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در سنین پیش‌دبستانی شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات تلفظ کلمات
  • مشکل در یافتن کلمه مناسب
  • مشکل در ریتم و قافیه
  • مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها یا روال‌های روتین یادگیری
  • مشکل در کنترل ماژیک، مداد و قیچی یا رنگ‌آمیزی درون خطوط
  • مشکل با دکمه‌ها، زیپ‌ها و بستن بند کفش

 

علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران در سنین پیش‌دبستانی در سنین 5 تا 9 سالگی

کودک مبتلا به اختلالات یادگیری در سنین 5 تا 9 سالگی ممکن است علائم زیر را از خود بروز دهد:

  • مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
  • ناتوانی در ترکیب صداها برای ساخت کلمات
  • گیج شدن هنگام خواندن کلمات ساده
  • کندی در یادگیری مهارت‌های جدید
  • اشتباه در املای کلمات به‌طور مداوم و خطاهای همیشگی
  • مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی
  • مشکل در گفتن زمان و به خاطر سپردن توالی‌ها

 

علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران در سنین پیش‌دبستانی در سنین 10 تا 13 سالگی

 

علائم و نشانه‌های اختلالات یادگیری در کودکان 10 تا 13 ساله شامل موارد زیا می باشد

  • مشکل در درک مطلب یا مهارت ریاضی
  • مشکل در سؤالات تشریحی و مسئله‌های واژگان
  • عدم علاقه به خواندن، نوشتن و پرهیز از خواندن با صدای بلند
  • دست‌خط بد
  • مهارت‌های انضباطی ضعیف (اتاق خواب، مشق شب و میز کار نامنظم و نامرتب هستند)
  • مشکل در بحث‌های کلاسی و بیان افکار با صدای بلند
  • نوشتن یک کلمه در یک متن با املای متفاوت

 

کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران

یکپارچه‌سازی، توالی و چکیده‌سازی: اصطلاحات فنی برای نحوه کارکرد مغز

 

متخصص کاردرمانی ویژه اختلالات یادگیری ممکن است به اهمیت «یکپارچه‌سازی» در یادگیری اشاره کند. یکپارچه‌سازی به معنای درک اطلاعاتی است که به مغز رسیده و شامل سه مرحله است:

  • توالی، به معنای قرار دادن اطلاعات به ترتیب صحیح است.
  • چکیده‌سازی، که ساخت معنا از اطلاعات است.
  • ساماندهی، که به توانایی مغز در استفاده از اطلاعات برای شکل دادن افکار کامل اشاره دارد.

هر سه مرحله مهم هستند و ممکن است فرزند شما در یک زمینه ضعف داشته باشد که باعث مشکل یادگیری او شود.

به‌عنوان مثال، در ریاضیات، توالی (توانایی مرتب‌سازی اطلاعات) برای یادگیری شمارش یا انجام ضرب مهم است (درمورد یادگیری الفبا یا ماه‌های سال نیز همین‌طور است). به همین ترتیب، چکیده‌سازی و ساماندهی، بخش‌های مهمی از مهارت‌ها و توانایی‌های آموزشی هستند. اگر فعالیت مغزی خاصی به‌درستی اتفاق نیفتد، مانعی برای یادگیری ایجاد می‌شود.

چگونه می‌توانیم به کودک مبتلا به اختلالات یادگیری  خود در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران کمک کنیم؟

وقتی صحبت از ناتوانی‌های یادگیری می‌شود، همیشه نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم و از کجا می‌توانیم کمک بگیریم. البته مراجعه به متخصصان کاردرمانی و کاردرمانگران تخصصی در زمینه اختلالات یادگیری، می‌توانند مشکل را دقیقاً تشخیص دهند، مهم است. همچنین شاید بخواهید با مدرسه کودک خود صحبت کنید تا شرایط را برای فرزندتان مهیا کنند و از کمک علمی تخصصی برخوردار شود. اما از نقش خود غافل نشوید. شما فرزند خود را بهتر از هر کسی می‌شناسید، بنابراین در کسب اطلاعات درمورد روش‌های درمانی و خدمات جدید و نظارت بر آموزش فرزند خود پیشگام باشید.

 

شیوه درمان اختلالات یادگیری کودکان در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق

رایج‌ترین روش درمان ناتوانی یادگیری، آموزش ویژه است. در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران پیش از شروع کار متخصص کاردرمانی، یک ارزیابی آموزشی تشخیصی برای ارزیابی پتانسیل تحصیلی و فکری و سطح عملکرد تحصیلی و توانایی های درکی، کلامی، شنیداری و دیداری کودک انجام  خواهد شد. می‌دهند. متخصص کاردرمانی و یا گفتاردرمانی، بر اساس ارزیابی صورت گرفته، برنامه درمانی برای کودک خواهند ریخت. مبنای این برنامه درمانی هم از ارزیابی انجام شده خواهد بود. در این برنامه درمانی متناسب با مشکل کودک برنامه های آموزشی، گفتاری، تقویت درک بینایی و شنیداری، یاپارچه سازی حسی و افزایش هماهنگی عصبی عضلانی در اندام ها از جمله هماهنگی چشم و دست قرار خواهد داشت. برنامه طوری طراحی خواهد که والدین کودک هم در برنامه نقش داشته باشند و حتی اگر نیاز باشد، معلم کودک هم در انجام این برنامه درگیر خواهد شد. کاردرمانگر از تکنیک های مختلف حسی و حرکتی کمک خواهد گرفت تا توانمندی کودک را افزایش دهد. ما در مرکز اختلال یادگیری سینا در منطقه نیروی هوایی شرق تهران به  کودکان کمک خواهیم کرد که رد اختلال یادگیری در آنها کم رنگ شود و خودشان بتوانند در انجام امور مدرسه منزل و اجتماع به بهترین شکل ممکن تکالیف خود را انجام دهند.

  • کاردرمانگر و یا گفتاردرمانگر متناسب با مشکل کودک از تکنیک تکه تکه کردن استفاده خواهد کرد. به دنبال آن کودک، مادر کودک و یا معلم این کودک می‌تواند با تقسیم کردن درس‌ها به تکه‌های کوچک به دانش آموزان در فرآیند یادگیری کمک کنند. یکی دیگر از راههای کمک به این دانش آموزان، سازماندهی اطلاعات به صورت بصری می باشد. بسیاری از دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، اطلاعات را به صورت دیداری پردازش می‌کنند. معلمان و والدین می توانند از این مهارت‌ها برای درک دروس استفاده کنند.
  • روش دیگر کمک به این دانش آموزان در مرکز اختلال یادگیری نیروی هوایی شرق تهران، شخصی سازی درس و آموزش آنلاین می باشد. به دنبال این موضوع، معلمان می توانند آموزش فردی و آنلاین را برای این کودکان در دستور کار قرار دهند.

 

 

مرکز اختلالات یادگیری سینا و کلینیک توانبخشی (کاردرمانی و گفتاردرمانی) ابن سینا

مرکز اختلالات یادگیری سینا در کنار کلینیک ابن سینا با کادری مجرب از متخصصین و کارشناسان کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی،گفتاردرمانی و باز آموزی زبان و روانشناس آموزش ذهنی با مدیریت دکتر علیرضا شمس الدینی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و با بیش از بیست سال سابقه درمان و توانبخشی کودکان و بزرگسالان این آمادگی را دارد که برای کمک به رفع اختلالات جسمی، ذهنی، درکی، حرکتی و گفتاری کودک و یا بیماران و نیز تلاش برای به حداقل رساندن اختلالات کودکان و فرزندان دلبندتان، همراه و مشاور شما باشد.

همکاران ما در این دو مجموعه کنار هم (مرکز اختلالات یادگیری سینا و کلینیک توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا) سعی دارند با استفاده از علوم روز توانبخشی در این راه از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نباشد و امیدواریم در این راه مورد لطف و عنایت خداوند باری تعالی قرار بگیریم و صد البته نیازمند دعای شما عزیزان و بزرگواران می باشیم. برای برقرای ارتباط با ما و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن های 774152177775322709392507675 تماس بگیرید.

             
                                                                                                                                                       توفیق از اوست…

 

 


مقالات و مطالب مرتبط


دست ورزی

اختلال در نوشتن

کاردرمانی ذهنی

گفتاردرمانی کودکان

گفتاردرمانی بلع

اوتیسم چیست؟

کودکان بیش فعال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *