کلینیک توانبخشی ابن سینا

بهترین کاردرمانی سکته مغزی

شرق تهران دارای محله های مختلف و متعددی است که در این منطقه تهران کلینیک های توانبخشی متعددی وجود دارد. کلینیک توانبخشی ابن سینا به عنوان بهترین کلینیک کاردرمانی شرق تهران زیر نظر دکتر علیرضا شمس الدینی دانشیار و هیئت علمی دانشگاه، در حیطه های مختلف توانبخشی بیماران سکته مغزی خدمات تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی را در پیروزی، نارمک، تهران نو، نیروی هوایی ارائه می دهد.

اگر نیاز به خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی دارید و در محله های پیروزی، نیروی هوایی، تهران نو، نارمک، خیابان دماوند، فرجام، امام حسین، شهدا، بلوار ابوذر، افسریه هستید، به کلینیک توانبخشی ابن سینا مراجعه کنید. همکاران ما در کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا با شماره های 77415217 7775322709392507675 آماده ارائه اطلاعات و توضیحات ضروری مورد نیاز شما مراجعین محترم می باشد.

در این مقاله و در این مجال به بحث بیماری سکته مغزی، توانبخشی سکته مغزی، کاردرمانی و گفتاردرمانی بیماران سکته مغزی و خدمات ارائه شده به بیماران سکته مغزی در کلینیک ابن سینا خواهیم پرداخت.

سکته مغزی چیست؟ چه عواملی سبب بروز سکته مغزی می شود؟ پیامدهای بیماری سکته مغزی چیست؟

پس از سکته مغزی، افراد ممکن است برای انجام فعالیت های روزمره زندگی مانند راه رفتن، بلند شدن و نشستن، گرفتن اجسام، خوردن، حمام کردن یا لباس پوشیدن دچار مشکل شوند. خوشبختانه، کاردرمانگران در بهترین کاردرمانی سکته مغزی شرق تهران به طور خاص آموزش دیده اند تا به افراد کمک کنند تا راه هایی را برای تکمیل مؤثر این وظایف، از جمله کارهای دیگر، بیابند. کاردرمانی نام خود را از تمرکز آن بر توانمندسازی افراد برای مشارکت مستقل در مشاغل خود یا فعالیت هایی که زمان آنها را «تسخیر می کند» گرفته است. مداخلات مختلف سکته مغزی مورد استفاده در کاردرمانی می تواند به افراد کمک کند تا استقلال عملکردی خود را به حداکثر برسانند و تغییرات زندگی پس از سکته را تغییر دهند. این می تواند شامل یادگیری تمرینات بازیابی و استراتژی های جبران خسارت برای ارتقای مشارکت در فعالیت های روزانه ارزشمند باشد. این مقاله مداخلات مختلف سکته مغزی مورد استفاده در کاردرمانی را و چگونگی کمک به بهبودی را مورد بحث قرار خواهد داد.

علائم حرکتی بیماران سکته مغزی در کاردرمانی
سکته مغزی یکی از اختلالات عملکردی پیچیده عصبی عضلانی می‌باشد که با آسیب به مغز بوجود می‌آید و منجر به فلج و ضعف در یک سمت بدن می شود(کلاً یک سمت بدن به طور کامل از هر نظر فلج و از کار افتاده می شود). به طوری که علاوه بر مشکل حرکتی و فلجی احتمال دارد بیمار از نظر گفتار، غذا خوردن (بلع)، شناخت و عملکردهای ذهنی هم دچار مشکل شود. یعنی این که علاوه بر فلج حرکتی، یکسری از اختلالات عملکردی از جمله اختلالات حسی، اختلالات درکی،‌ نقص های بینایی، تغییرات شخصیتی و عقلانی و مجموعه پیچیده‌ای از اختلالات گفتاری و زبانی را نیز به همراه دارد.

تقریباً نیمی از کسانی که از سکته مغزی جان به در می برند دچار مشکلات و اختلالات حرکتی دائمی در زمینه حفظ تعادل در حالات و وضعیت های مختلف وعدم توانایی جهت ایستادن و راه رفتن به تنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگران و همچنین عدم توانایی جهت انجام فعالیت های روزمره زندگی از قبیل لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام رفتن و … می باشند که برای غلبه بر این مشکلات و نقایص نیازمند برنامه های توانبخشی خصوصاً کاردرمانی را در بهترین کاردرمانی سکته مغزی و در مواردی گفتاردرمانی می باشند. به طوریکه، درمان های کاردرمانی این عدم استقلال و وابستگی را به حداقل می رساند. با این حال، حدود و میزانی که کاردرمانی، پیامدهای پس از سکته مغزی را بهبود می بخشد برای بیماران مختلف متفاوت می باشد.

نقش کاردرمانی در بیماران سکته مغری
متخصصین کاردرمانی و گفتاردرمانی کلینک توانبخشی ابن سینا ویژه بیماران سکته مغزی شرق تهران بر ارائه مهارت ها و ابزارهای مناسب برای دستیابی به اهداف بهبودی به افراد متمرکز است. آنها این کار را با استفاده از ترکیبی از تمرینات توانبخشی و تاکتیک های جبرانی انجام می دهند. جبران شامل انجام یک کار به روشی متفاوت از قبل است، در حالی که توانبخشی شامل انجام یک کار به همان روش قبل از سکته است. به عنوان مثال، پس از سکته مغزی، افراد ممکن است با افتادگی پا، یا ناتوانی در بلند کردن قسمت جلویی پا دچار مشکل شوند. در نتیجه، انگشتان پا ممکن است روی زمین کشیده شوند و خطر سفر یا افتادن را افزایش دهند. برای کمک به جبران ضعف عضلانی مرتبط با افتادگی پا، یک درمانگر ممکن است استفاده از ارتزهای مچ پا را توصیه کند. استفاده از بریس AFO یک تاکتیک جبرانی است که می تواند به حمایت از پا و مچ پا کمک کند و خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد. با این حال، بریس AFO علت اصلی افتادگی پا، که ارتباط نادرست بین مغز و عضلات است را درمان نمی کند.

برای درمان علت اصلی و بهبود افتادگی پا، بازماندگان باید تمرینات بازیابی افتادگی پا را انجام دهند. کاردرمانگران بر روی پرداختن به هر زمینه‌ای تمرکز می‌کنند که مانع از توانایی بازماندگان برای انجام فعالیت‌های ضروری برای ایفای نقش‌های روزانه‌شان می‌شود. این شامل همکاری فعالانه با بازماندگان برای یافتن اینکه چه فعالیت هایی برای آنها برای ایجاد اهداف درمانی مهم است. پس از شناسایی فعالیت‌هایی که بازمانده می‌خواهد به آنها بپردازد، کاردرمانگران در بهترین کاردرمانی سکته مغزی در شرق تهران می‌توانند تمرین‌های شخصی‌سازی شده‌ای را ارائه دهند که گروه‌های عضلانی خاصی مانند بازوها، پاها و تنه را هدف قرار می‌دهند و متناسب با سطح توانایی فرد هستند. آنها همچنین می توانند وظایف خاصی را برای کمک به بازماندگان برای بهبود استقلال و دستیابی به اهداف بهبودی خود ارائه دهند.
یکی از اصول کاردرمانی در تمرینات کاردرمانی سکته مغزی شرق تهران در محیط کلینیک و یا در قالب کاردرمانی در منزل، انجام تمرینات کششی و تقویتی بر روی مفاصل و تاندون عضلات برای حفظ دامنه حرکتی مفاصل و کم کردن سفتی عضلات می باشد که با این کارمی توان میزان معلولیت بیماران را کم و به استقلال آنان کمک کند.

 

کاردرمانی و استفاده اجباری از اندام مبتلا در بیماران سکته مغزی

یکی دیگر از اصول مهم در کاردرمانی توانبخشی بیماران سکته مغزی تأکید بر استفاده از سمت مبتلا می باشد. بنابراین از همان ابتدا باید به بیمار تأکید کرد که سعی کند از دست و پای سمت مبتلای خود استفاده کند، حتی اگر این کار با سختی و دشوار و به صورت ناشیانه انجام شود. که برای این کار، می توان مثلاً سمت سالم بیمار را مهار کرد و او را مجبور کرد که از سمت مبتلا استفاده کند. البته برای شروع این کار باید با استفاده از یکسری تکنیک های خاص کاردرمانی در بهترین کاردرمانی سکته مغزی در شرق تهران، سمت مبتلا را برای حرکت کردن آماده کرد. انجام این کار باید توسط یک کاردرمان صورت پذیرد و بعد از اندکی بهبودی می توان این کار را به خانواده بیمار آموزش داد.

کاردرمانی و تمرینات هدفمند برای بیماران سکته مغزی
یک کاردرمانگر در بهترین کاردرمانی سکته مغزی در شرق تهران می تواند تمرینات هدفمند مختلفی را برای افراد فراهم کند تا با خیال راحت در خانه تمرین کنند. ایجاد یک برنامه توانبخشی مناسب در قالب کاردرمانی در خانه و انجام تمرینات درمانی به طور مداوم برای تحریک نوروپلاستیسیته، توانایی مغز برای بازسازی خود مهم است. این کار با تقویت اتصالات عصبی در مغز و ایجاد اتصالات جدید، که بخش مهمی از بهبود سکته مغزی است، عمل می کند.
سعی شود تمرینات کاردرمانی مبنتی بر وضعیت های عملکردی و همسو با فعالیت های روزمره زندگی بیمار باشد. یعنی اینکه مثلا اگر هدف ما دادن حالت ها و وضعیت های مختلف به بیمار می باشد. باید از سطوح پایین تر که نشستن می باشد شروع کنیم و بعد سراغ سطوح بالاتر یعنی دو زانو ایستادن برویم.

وضعیت های عملکردهای روزمره شرح داده شده در بالا عبارتند از: حفظ تعادل در وضعیت نشسته، دراز کردن دست و گرفتن اشیا، برخاستن از روی صندلی، حفظ تعادل در وضعیت ایستاده و بالاخره راه رفتن. این عملکردهای پایه را باید در مورد هر بیمار ارزیابی کرده و تمرینات عملکردی مناسب را با توجه به وضعیت بیمار، طراحی و اجرا کرد. در مراحل اولیه ممکن است استفاده از برخی وسایل کمکی(مثلاً واکر یا اسپلینت) به ویژه در مورد راه رفتن، ضرورت پیدا کند.

اصل مهم در انجام تمرینات در کاردرمانی در منزل و یا در محیط کلینیک، تکرار زیاد می باشد چون که با تکرار زیاد است که مغز می تواند تا حدودی عملکرد منطقه آسیب دیده ناشی از سکته را جبران کند.

 

 

مشارکت خانواده و اطرافیان در تمرینات کاردرمانی بیماران سکته مغزی
مشارکت خانواده و اطرافیان در تمرینات کاردرمانی رمز موفقیت بیمار می باشد. همراهان بیمار می بایست تمرینات کاردرمانی در منزل را به صورت متد و با جدیت فراوان ادامه دهند. مطلب مهم و اثر گذار در کاردرمانی بیماران سکته مغزی، مشارکت خانواده و اطرافیان بیمار در توانبخشی و کاردرمانی بیمار است. کاردرمانگران در شرق تهران باید نحوه انجام تمرینات را به اطرافیان بیمار آموزش دهد تا با این کار آنها را در درمان بیمار سهیم کند. زیرا تمرینات کاردرمانی و توانبخشی زمانی موفق است که با شدت بالا و تکرار زیاد انجام شود و در این صورت است که بهبودی حاصل می شود. بر این اساس، نباید تمرینات کاردرمانی فقط مختص به زمان بستری بودن بیمار در بیمارستان باشد بلکه تمرینات باید در منزل نبز توسط کاردرمان و اطرافیان ادامه یابد.
بنابراین با انجام کاردرمانی در بیماران سکته  ای، استقلال از دست رفته این بیماران و همچنین عدم توانایی در انجام فعالیت های روزمره زندگی در مبتلایان به سکته مغزی ارتقا یابد و بیمار دوباره به اجتماع برگردد و این در صورتی محقق می شود که انجام و تکرار زیاد تمرینات تداوم داشته باشد.

کاردرمانی یکی از مهمترین نقش ها را توانبخشی بیماران سکته مغزی برعهده دارد. کاردرمانی کمک می کند تا بیمار به حداکثر توانایی حرکتی و عملکردی برگردد. کاردرمان کمک می کند تا بیمار بتواند حرکات از دست رفته را بار دیگر به دست بیاورد، دچار عوارض ثانویه ناشی از سکته مغزی نشود، عوامل اجتماعی، روحی و روانی‌ای را که برای بیمار مشکل ساز هستند، برطرف کند و به‌طور خلاصه، بیمار بتواند توانایی‌های عملکردی خود را به مقدار حداکثر ممکن برساند. کسی که سکته مغزی می کند حتما به کاردرمانی نیاز دارد. اگر این بیماران به موقع کاردرمانی شوند، حتما سریع تر خوب خواهند شد و مشکلات حرکتی آنها کاهش خواهد یافت.

یکی از روش ها در کاردرمانی بیماری های نورولوژیک از جمله سکته مغزی، استفاده اجباری از اندام مبتلا می باشد. در واقع، حرکت درمانی با محدود کردن اجباری اندام سالم در بهبود عملکرد شانه سمت مبتلا پس از سکته موثر است. محدود کردن اجباری اندام با تمرین کارها و فعالیت هایی که نیازمند هر دو عملکرد دیستال و پروگزیمال اندام فوقانی مبتلا افراد مبتلا به سکته مغزی و همچنین فلج مغزی، عملکرد شانه را پس از سکته مغزی بهبود می دهد.

مطالعات محققین نشان می دهد که انجام ترکیبی از تمرین های ذهنی و کاردرمانی می تواند در توانبخشی و بهبودی افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، مفید واقع شود. در این مطالعات نشان داده شده است که در حقیقت، تمرینات ذهنی به عنوان محرک شبیه سازی شناخته می شوند. توانبخشی و به خصوص کاردرمانی جسمی نیز شیوه‌ای از درمان بیماری‌ ها و اختلالات عصبی- ماهیچه‌ای و اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی، عوامل فیزیکی دیگر و در مواردی جریان‌های الکتریکی است.

پس از سکته مغزی، افراد ممکن است برای انجام فعالیت های روزمره زندگی مانند خوردن، حمام کردن یا لباس پوشیدن دچار مشکل شوند. خوشبختانه، کاردرمانگران به طور خاص آموزش دیده اند تا به افراد کمک کنند تا راه هایی را برای تکمیل مؤثر این وظایف، از جمله کارهای دیگر، بیابند.

مداخلات مختلف مورد استفاده در کاردرمانی بیماران سکته ای می تواند به این افراد کمک کند تا استقلال عملکردی خود را به حداکثر برسانند و تغییرات زندگی پس از سکته را تغییر دهند.

 

 

تمرینات کاردرمانی پس از سکته مغزی (CVA)
• بهبود کنترل تنه پس از سکته مغزی
• تنه پایه هر پوسچر و حرکتی است.
• بعد از سکته مغزی، از بین رفتن فعالیت و تون عضله در تنه و حرکت جبرانی دیده می شود.
• چرخش تنه، خم کردن طرفی تنه، ترکیب حرکات تنه لازم است تمرین شوند.
• واکنش های تعادلی (عکس العملی و پیشبینی کنندگی) باید تمرین شوند.
• فعالیت های فانکشنال و عملکردی باید تمرین و کار شوند.

همه فعالیت های ذکر شده باید در قالب کاردرمانی در منزل/ کاردرمانی در خانه و نیز در محیط کلینیک انجام شوند.

 

 

کاردرمانی و گفتاردرمانی ابن سینا (دکتر علیرضا شمس الدینی)
خیابان پیروزی- خیابان سی متری نیرو هوایی – تقاطع مسیل منوچهری
جنب ایستگاه بی آر تی پیروزی- پلاک۱/۲ – واحد ۲
تلفن: ۷۷۷۵۳۲۲۷- ۷۷۴۱۵۲۱۷

 

 

پس از سکته مغزی، کاردرمانگران برای تسهیل و بهبود کنترل حرکتی، کمک به تحرک مناسب و اصطلاحاً کمک به بیماران راه رفتن و انجام فعالیت های روزمره زندگی و عملکرد دست در اندام فوقانی مبتلا به سکته مغزی کار می کنند. کاردرمانگر کمک می کند تا توانایی های بیمار برای انجام وظایف خود مراقبتی شخصی و وظایف اجتماعی به حداکثر برسد.

 

کلینیک توانبخشی (کاردرمانی و گفتاردرمانی) ابن سینا
کلینیک ابن سینا با کادری مجرب از متخصصین و کارشناسان کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی،گفتاردرمانی و باز آموزی زبان و روانشناس آموزش ذهنی با مدیریت دکتر علیرضا شمس الدینی دانشیار و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی این آمادگی را دارد که برای کمک به رفع اختلالات جسمی، ذهنی، درکی، حرکتی و گفتاری بیماران شما و نیز تلاش برای به حداقل رساندن اختلالات کودکان و بیماران شما، همراه و مشاور عزیزان نیازمند این خدمات می باشد. بدین منظورُ همکاران ما در این کلینیک سعی دارند با استفاده از علوم روز توانبخشی در این راه از هیچ تلاش و کوششی فرو گذار نباشد و امیدواریم در این راه مورد لطف و عنایت خداوند باری تعالی قرار بگیریم و صد البته نیازمند دعای شما عزیزان و بزرگواران می باشیم.
                                                                               

                                                                                                  توفیق از اوست…

حیطه های فعالیت کلینیک توانبخشی ابن سینا:

اختلالات و بیماری های کودکان: فلج مغز کودکانتاخیر رشد کودکاناختلالات یادگیری کودکان – اختلالات درکی و حرکتی کودکان –سندرم داونکودکان مبتلا به اُتیسم و شبه اُتیسم– اختلالات گفتار و لکنت – اختلالات تعادل و راه رفتن در کودکان –  اختلالات اسکلتی و عضلانی کودکان

 اختلالات و بیماری های بزرگسالان: سکته مغزی ضربه مغزیبیماری ام اس–  دردهای اسکلتی و عضلانی- بیماری پارکینسون– دردهای گردن و ناحیه شانه- انحرافات ستون فقرات- اختلالات راه رفتن- دردها و انحرافات مفصلی، آسیب ها تاندونی دست، شکستگی ها و تعویض مفصل، دیستروفی و دیگر بیماری های عضلانی


مقالات مرتبط


کاردرمانی جسمی

گفتاردرمانی

کاردرمانی بیماران ام اس (MS)